OUP: Opšti uslovi prodaje i isporuke

1. Primena

Ovi Opšti uslovi prodaje i isporuke (u daljem tekstu: OUPI) čine sastavni deo svih pravnih poslova između kupca i društva PREFA Aluminiumprodukte Gesellschaft m.b.H. i/ili povezanih društava iz PREFA grupe (u daljem tekstu: PREFA) koja učestvuju u prodaji i isporuci robe ili u pružanju drugih usluga od strane društva PREFA. Sve ugovorne odredbe ili drugi propisi kupca koji odstupaju od OUPI primenjuju se isključivo ukoliko ih je PREFA izričito prihvatila u pisanom obliku u pojedinačnim slučajevima i samo za poslovne transakcije za koje su takve ugovorne odredbe ili drugi propisi kupca prihvaćeni od strane društva PREFA. Potvrda porudžbina ni na koji način ne predstavlja prihvatanje ugovornih odredbi ili drugi propisa koji odstupaju od OUPI. U poslovanju sa potrošačima, u smislu relevantnih odredbi Zakona o zaštiti potrošača, OUPI se primenjuju samo u meri u kojoj nisu u suprotnosti sa obavezujućim odredbama tog zakona.

2. Obaveza pisane izjave

Izjave, konsultacije i sporazumi koje zaključi društvo PREFA obavezuju društvo PREFA isključivo nakon potvrde u pisanom obliku. Izjave koje kupac daje na osnovu OUPI, kao što su reklamacije na nedostatke i slične prijave, moraju biti u pisanom obliku da bi bile važeće. Tokom inicijacije novih poslovnih prilika od strane društva PREFA, informacije o cenama i druga obaveštenja predstavljaju isključivo neobavezujuće procene koje služe kupcu za generalnu orijentaciju i ne obavezuju društvo PREFA da zaključi ugovor. Ponude društva PREFA uvek su neobavezujuće i postaju obavezujuće tek nakon pisane potvrde porudžbine od strane društva PREFA. Društvo PREFA ima pravo da potvrdi ili odbije porudžbinu kupca u roku od 30 dana. Kupac ostaje vezan svojom porudžbinom tokom tog perioda. Potvrda porudžbine smatra se prihvaćenom od strane kupca ako kupac ne uloži pisani prigovor u roku od tri dana od prijema potvrde. Izmene porudžbine koju je prihvatilo društvo PREFA kupac može da izvrši samo uz izričitu pisanu saglasnost društva PREFA.

3. Količine za isporuku


4. Isporuka, prenos rizika

Ukoliko drugačije nije određeno u potvrdi porudžbine ili ugovoru o snabdevanju, isporuke vrši društvo PREFA iz odgovarajuće fabrike. Kupac preuzima troškove i rizik isporuke. Ako ne postoje konkretna uputstva, društvo PREFA kao zastupnik kupca određuje način i rutu prevoza. Isporuka može da bude osigurana transportnim osiguranjem samo po izričitom nalogu kupca i na njegov trošak. Rizik od uništenja, gubitka ili oštećenja isporuke prelazi na prevoznika; ako robu otprema ili preuzima sam kupac, taj rizik prelazi na kupca najkasnije u trenutku kada isporuka napusti fabriku društva PREFA. U slučaju docnje u prijemu od strane kupca, prenos rizika nastupa na dan kada kupac objektivno dospe u docnju. Osim ako sa kupcem nije izričito dogovorena posebna ambalaža, roba se pakuje isključivo u uobičajenu standardnu ambalažu koju koristi PREFA. Društvo ne snosi odgovornost za štetu nastalu usled neispravnog pakovanja ukoliko se ono vrši u skladu sa uputstvima kupca; u suprotnom, odgovornost postoji samo u slučajevima namere ili grube nepažnje. U načelu, svaka isporuka smatra se izvršenom u propisnom stanju. Ako ne postoje dokazi o suprotnom, smatraće se da je svaka šteta nastala tokom transporta. U skladu sa dogovorenim uslovima isporuke (Incoterms), ukoliko do oštećenja dođe u zoni rizika društva PREFA, kupac je dužan da, u svoje ime, sva potraživanja koja bi inače pripadala društvu PREFA, uputi prevozniku, špediteru ili osiguravaču transporta. U suprotnom, kupac gubi pravo na sva potraživanja od društva PREFA po tom osnovu.

5. Rokovi isporuke, kašnjenje i viša sila

Ukoliko nema konkretnog dogovora, rokovi isporuke smatraju se približnim i neobavezujućim. PREFA ima pravo da produži potvrđeni rok isporuke za najviše osam radnih dana, jednostavnim slanjem pisanog obaveštenja kupcu, bez prava kupca da preduzme bilo kakve mere kao posledicu kašnjenja. Ako se rok isporuke prekorači duže od toga (kašnjenje u isporuci) – osim u slučajevima više sile – kupac stiče pravo da odustane od ugovora isključivo u pogledu količina na koje se odnosi kašnjenje isporuke, i to tek nakon što prethodno odredi odgovarajući naknadni rok od najmanje četiri nedelje. Sva dalja potraživanja kupca prema društvu PREFA, naročito potraživanja naknade štete, ograničena su isključivo na slučajeve namere i grube nepažnje, a po iznosu ne mogu da premaše neto fakturisanu vrednost količina na koje se odnosi kašnjenje u isporuci. Kupac mora odmah da preuzme robu koja je označena kao spremna za isporuku, u suprotnom društvo PREFA ima pravo da, po sopstvenom nahođenju, robu uskladišti o trošku i na rizik kupca i da to odmah fakturiše kupcu. Pokvareni alati i mašine, kašnjenje u isporuci ili neizvršena isporuka od strane poddobavljača, nedostatak radne snage, nedostatak energije ili sirovina, štrajkovi, obustave rada, prekidi u saobraćaju, službena naređenja i drugi slučajevi više sile oslobađaju društvo PREFA obaveze isporuke za vreme trajanja prekida i u meri u kojoj takav prekid ima dejstvo. Ako se zbog toga isporuka odloži za više od dva meseca, kupac ima pravo, nakon što odredi odgovarajući naknadni rok, da odustane od ugovora, ali je i dalje dužan da preuzme robu koja je do tog trenutka već bila pripremljena, po ugovorenoj ceni. U tim slučajevima, svako potraživanje naknade štete od strane kupca isključuje se bez izuzetka. Ako kupac ne izvršava svoje obaveze ili ako se pojave okolnosti koje opravdano izazivaju sumnju u sposobnost kupca da ubuduće pravilno i blagovremeno izvršava svoje obaveze, društvo PREFA ima pravo, ne dovodeći u pitanje ostala prava, da odmah obustavi isporuke i zahteva isplatu svih dospelih novčanih potraživanja i drugih prava.

6. Garancija


7. Naknada štete

Ukoliko Opšti uslovi prodaje i isporuke ne predviđaju drugačije, odgovornost društva PREFA za štetu nastalu usled lake nepažnje, kao i za svaku posrednu štetu, isključena je, a u ostalim slučajevima ograničena je na neto vrednost porudžbine.

8. Odgovornost za proizvod

Isključena je odgovornost društva PREFA za materijalnu štetu koja nastane usled nedostatka proizvoda, a koju pretrpi kupac kao privredno lice. Zahtevi za naknadu koje kupac eventualno uputi društvu PREFA zbog neispravnosti isporuke ograničeni su na slučajeve namere i grube nepažnje. U slučaju bilo kakve obaveze naknade štete, kupac je dužan da u korist društva PREFA ovu odredbu o isključenju odgovornosti ugovori i sa svojim eventualnim kupcima. Ograničenje odgovornosti za proizvod od strane društva PREFA odnosi se i na robu i na ambalažu.

9. Prava intelektualne svojine

Sva dokumentacija, tehnički crteži i druga dokumenta koja izradi PREFA tokom pripreme ili izvršenja naloga za isporuku, kao i sva tehnologija primenjena u proizvodnji i projektovanju proizvoda, zauvek ostaju intelektualna svojina društva PREFA, čak i ako ne postoje zakonska prava intelektualne svojine. Kupac ne sme da koristi, otkriva niti na bilo koji način učini dostupnom trećim licima tehnologiju koja mu je stavljena na raspolaganje kroz projekte, isporuke, informacije o proizvodnom procesu ili slična znanja namenjena njegovoj sopstvenoj proizvodnji — gde je primenljivo, ni nakon eventualnih tehničkih unapređenja. Ako kupac prekrši ovu obavezu, društvo PREFA stiče pravo da protiv kupca primeni sva prava koja austrijski Zakon o patentima priznaje nosiocu patenta u slučaju kršenja patenta. Kupac je dužan da uvek u potpunosti obešteti društvo PREFA u vezi sa svim potraživanjima trećih lica po osnovu kršenja patenta ili drugih prava intelektualne svojine koja proističu iz komponenti, sklopova ili drugih proizvoda ili usluga koje nije razvilo društvo PREFA.

10. Savet u vezi sa tehničkom primenom

Svaki savet koji PREFA pruži u vezi s tehničkom primenom, bilo usmeno ili u pisanom obliku, ima isključivo neobavezujući karakter, uključujući i u pogledu prava zaštite trećih lica, i ne oslobađa kupca obaveze da samostalno proveri da li isporučena roba odgovara planiranom načinu rada i/ili nameni. Odgovornost društva PREFA u vezi s tim, ako postoji, ograničava se isključivo na slučajeve namere i grube nepažnje, kao i na neto iznos koji je fakturisan za isporuku iz koje potiče nedostatak.

11. Zadržavanje prava svojine


12. Cene

Cene društva PREFA navode se neto, franko fabrika iz odgovarajuće fabrike društva PREFA i u valuti navedenoj u ponudi, a ako valuta nije navedena, u lokalnoj valuti odgovarajuće PREFA kompanije koja vrši isporuku.

Dogovorene cene zasnivaju se na troškovima proizvodnje koji važe u trenutku pisane potvrde porudžbine. U slučaju promene cena materijala i energije, zarada, troškova prevoza, dažbina, poreza ili drugih troškova koji utiču na formiranje cene, PREFA zadržava pravo da prilagodi cenovnu strukturu u trenutku isporuke. Cene se odnose isključivo na ugovorene količine. Za umanjene količine obračunavaće se odgovarajući dodatni troškovi.

U slučaju ponuda iskazanih u valuti koja nije evro, PREFA zadržava pravo da prilagodi cene u skladu sa promenama kursa u odnosu na evro do momenta isporuke (ili, u slučaju kašnjenja u plaćanju od strane kupca, do momenta uplate).

 

13. Plaćanje

Ukoliko drugačije nije određeno u potvrdi porudžbine ili ugovoru o isporuci, iznosi sa fakture dospevaju za plaćanje društvu PREFA u roku od osam dana od datuma fakturisanja, bez popusta. PREFA ima pravo da uslovi isporuku trenutnim plaćanjem prilikom preuzimanja. Plaćanja izvršena menicom ili čekom zahtevaju poseban ugovor, pri čemu sve kamate i troškove snosi kupac; plaćanje menicom ne daje kupcu pravo na gotovinski popust.

U slučaju kašnjenja u plaćanju, obračunava se kamata na kašnjenje u plaćanju u skladu sa članom 456 austrijskog Trgovinskog zakonika. Ako društvo PREFA pretrpi veću štetu, kupac mora da je nadoknadi. U slučaju kašnjenja u plaćanju, kupac mora da nadoknadi sve troškove izdavanja opomene i naplate.

Troškove koji nastanu u vezi sa bankovnim transferima, dokumentarnim inkasom ili dokumentarnim akreditivima snosi kupac. Sve zabrane ustupanja koje iznese kupac ne važe za društvo PREFA.

14. Mesto izvršenja, merodavno pravo, nadležni sud, delimična ništavost